fbpx

5 ting folk gjør feil i kommunikasjon med andre

Internkommunikasjon, Kundekommunikasjon

Det å kommunisere med andre mennesker kan ofte by på utfordringer. Det er ikke alltid at mottaker oppfatter vårt budskap på den måten vi ønsket at de skulle gjøre det. Dette kan skyldes ulike kommunikasjonspreferanser, og forskjellige definisjoner av ord og utrykk. Vi kan gjøre mye for å bedre vår kommunikasjon med andre. Gjennom å huske på å unngå noen typiske feil, vil vi lettere oppnå god kommunikasjon uten alt for mange misforståelser. Dette er 5 typiske feil vi kan gjøre i dialog med andre personer.

1) Kroppsspråk som tydelig viser at vi er skeptiske eller kritiske til det budskapet vi mottar funger dårlig. Dette fører til dårlig «no-verbal» kommunikasjon og sannsynligheten for misforståelser og irritasjon øker. Pass på å ha et åpent og imøtekommende kroppsspråk, selv om du er uenig i det som blir sagt. Bruk heller ord enn kroppsspråk til å fortelle om hva du er uenig i. Gjennom et åpent kroppsspråk er det lettere for den vi snakker med å akseptere at vi er uenige med dem.

2) Det å avbryte er å be om dårlig kommunikasjon. Lytt ut det den du snakker med har å si, før du svarer på gir utrykk for dine synspunkter. Ingen liker å bli avbrutt, det er rett og slett mangel på respekt hvis vi avbryter andre, og fører kun til dårlig kommunikasjonsklima.

3) Å bruke ord eller fraser som ”nei du tar helt feil”, ”Dette er helt på jordet”, ”du forstår ingen ting”, ”alle vet jo at det du sier er feil”, osv. fører kun til problemer. Ingen liker å blir fortalt slike ting, og faren for at du blir oppfattet som en arrogant bedreviter er tilstede. Ingen liker en arrogant bedreviter, og kommunikasjonen vil forsures. Bruk heller tiden på saklig og godt underbygde argumenter. Da kommer du mye lenger i diskusjonen.

4) Det å ikke se den vi snakker med i øynene, flakke med blikket eller søke blikkkontakt andre steder fungerer dårlig. Den du snakker med vil få en følelse av å bli oversett, og å ikke bli tatt på alvor. Hold fokus på den du snakker med, og vis interesse for det som blir sagt.

5) Det å alltid måtte ha rett, skaper et permanent dårlig kommunikasjonsklima. Mennesker som alltid må ha siste ordet, og alltid ”har” rett, virker irriterende på andre mennesker. Det å være ydmyk og lyttende til andres argumenter, før du gjør opp din endelige mening om saken, er en mye bedre måte å kommunisere på.

Oppover holder kurs i kommunikasjon. Kontakt oss for en prat.

Ta gjerne kontakt for en prat om dette.

Bjørn Skovli 2016

Følg oss på Facebook!

De siste blogginnleggene

Hvordan unngå energityver du møter på din vei?

Hvordan unngå energityver du møter på din vei?

Du kjenner energityver igjen gjennom deres negative kommentarer på alt du gjør. De elsker å kritisere og kan ta fra oss både glede og energi. De stjeler din energi uten å gi deg noe tilbake.

Hvordan skal vi takle denne type personer?

Seks prinsipper for å drive påvirkning

Seks prinsipper for å drive påvirkning

Robert Cialdini, professor i psykologi og markedsføring ved Arizona State University, omtalte sine seks “Weapons of Influence” i boken «Influence: The Psychology of Persuasion.»

Forhandlingsteknikk: 5 tips for suksess

Forhandlingsteknikk: 5 tips for suksess

Forhandlingsteknikk handler om alt fra å ta kontroll over egne følelser til konsekvensutredning på motpartens vegne. Slik kan du oppnå suksess i forhandlingene og vende et nei til et ja.

Be om gratis analyse

Er du ikke helt sikker på om dere har behov for tjenester fra Oppover nå, be om en gratis analyse for å kartlegge dagens situasjon og få tips og råd som kan føre til økt lønnsomhet.

Besøksadresse

Oppover
Business Lillestrøm
Storgata 7
2000 Lillestrøm

Kontaktinformasjon
Telefon: +47 934 62 003
E-post: post@oppover.no

Besøksadresse
Business Lillestrøm
Storgata 7
2000 Lillestrøm

Postadresse
Oppover
Bjørn Skovli
Skillebekkstien 5
2020 Skedsmokorset