fbpx

Hvordan unngå energityver du møter på din vei?

Internkommunikasjon

Du kjenner energityver igjen gjennom deres negative kommentarer på alt du gjør. De elsker å kritisere og kan ta fra oss både glede og energi. De stjeler din energi uten å gi deg noe tilbake.

Hvordan skal vi takle denne type personer?

Energityvene har en tendens til å bruke hersketeknikker for å gi deg følelsen at det du gjøre er feil. Har du brukt dagen på å fokusere på et nytt prosjekt, får du kritikk for at du ikke har fulgt opp pågående prosjekter, fokusere du på det, får du kritikk for ikke å legge mer innsats i det nye prosjektet.

– Uansett hva du gjør, får du kritikk for det du har gjort. Energityven ønsker å snu problemet over på deg, og få deg til å fremstå som den som har gjort en feil.

– Forskning viser at når energityvene trykker ned mennesker, kan de løfte seg selv og føle seg litt bedre enn gjorde før de trykke deg ned.

Det er viktig at vi tar avstand fra energityven, og viser hva vi mener om adferden. Gjennom å forstå de ulike personlighetstypene vi finner blant energityvene, er det letter å gjøre dette.

6 typer energityver som stjeler energien din:

1. Sutrekoppen

En allment negativ person som ofte sutrer. Denne typen oppleves som negativ, og vi velger ofte å ikke omgås med denne typen.

Slik håndterer du sutrekoppen: Vær konkret når du vil gi tilbakemelding og forklar hvordan det påvirker deg. Si for eksempel: «Jeg kom inn her med godt humør og så begynner du å sutre. Effekten blir da at jeg mister energi min».

2. Egoisten

En egosentrisk type som bare snakker om seg selv og du får ikke inn et ord. Vedkommende tar mer plass en andre, og oppleves ikke som særlig empatisk.

Slik håndterer du egoisten: Stikk deg frem og våg å ta plass, vis at du er like betydningsfull. Si ifra når det blir for mye og vedkommende bare prater om seg selv.

3. Martyren

En type som synes synd på seg selv. «Er det takken for alt jeg har gjort for deg?» er en klassisk replikk. Du har kanskje fått hjelp av den aktuelle personen selv om du ikke har bedt om det.

Slik håndterer du martyren: Takk nei når du får tilbud om hjelp og heller oppmuntre vedkommende til å gjøre ting for seg selv.

4. Den oversensitive

En emosjonelt ustabil person som ikke tåler kritikk og ofte overtolker det som blir sagt. Om du vil si noe, reagerer vedkommende som en «drama queen» og en fjær blir til fem høns.

Slik håndterer du den oversensitive: Forsøk å få vedkommende til å forstå det sosiale samspillet, og at ting som blir sagt ikke er så ille som vedkommen tror.

5. Kritikeren

Leter bestandig etter feil på deg og rakker ned på dine ideer. Kritikeren er en variant av sutrekoppen, men er mer rettet mot deg som person. Vedkommende er ikke interessert i selv å ta kritikk eller forbedre seg på noe vis.

Slik håndterer du kritikeren: Ta deg ikke nær av det. Vær tydelig med å markere når vedkommende kritiserer deg og si ifra. Si for eksempel: «Takk for din mening, men jeg synes din kritikk er urimelig». Eller: «Når du sier dette til meg så opplever jeg at du syns jeg er verdiløs. Er det du mener?» Det kan få personen til å reflektere over oppførselen sin.

6. Bekreftelsesnarkomanen

En selvfiksert person som må stå i sentrum hele tiden. Vedkommende vil ha mange likes på sosiale medier og sammenligner seg konstant med andre. «Jeg er vel flinkere enn henne?» og «Jeg er vel mer effektiv enn han?» er klassiske fraser.
Bekreftelsesnarkomanen vil alltid ha mer.

Slik håndterer du bekreftelsesnarkomanen: Marker når vedkommende blir for slitsom. Om ingen sier ifra, kommer vedkommende bare til å kjøre på videre med sin bekreftelses behov.

Slik håndterer du energityvene

Angela Ahola, doktor i psykologi, gir følgende tips:

  • Skaff deg kunnskap om typisk oppførsel for energityver. Da kan du gjennomskue energityvene og innse at det ikke er du som bærer ansvaret.
  • Hold disse personene på avstand. Hold kontakten på et minimum.
  • Bli mer korrekt og avstandstagende i ditt møte med disse personene.
  • Forsøk å være likegyldig til provokasjoner. Om du blir anklaget, så si: «Det du sier nå er ikke riktig» eller «Det får stå for din regning».
  • Stol på din egen magefølelse. Innse når du er blitt manipulert til å be om unnskyldning. Det var energityvens feil, men du ble lurt til å tro at det var deg.
  • Finn deg ikke i å være en emosjonell papirkurv for energityvens feilrettede sinne. Spør: «Hva mener du med det?» eller «Hvorfor sier du dette?».
  • Energityven har sjelden innsikt i hva hun eller han holder på med. Det eneste du kan påvirke er måten du selv håndterer personen på.

Kilder:
Emilie Aune, Aftonbladet
Angela Ahola, Doktor i psykologi
Nina Jansdotter, atferdsviter og karrierecoach

0 kommentarer

Følg oss på Facebook!

De siste blogginnleggene

Seks prinsipper for å drive påvirkning

Seks prinsipper for å drive påvirkning

Robert Cialdini, professor i psykologi og markedsføring ved Arizona State University, omtalte sine seks “Weapons of Influence” i boken «Influence: The Psychology of Persuasion.»

Forhandlingsteknikk: 5 tips for suksess

Forhandlingsteknikk: 5 tips for suksess

Forhandlingsteknikk handler om alt fra å ta kontroll over egne følelser til konsekvensutredning på motpartens vegne. Slik kan du oppnå suksess i forhandlingene og vende et nei til et ja.

Hvordan bygge nettverk?

Hvordan bygge nettverk?

Hvordan bygge nettverk? Nettverksbygging er en viktig nøkkel for å lykkes. Uten et godt nettverk blir veien til suksess lang, ensom og tung å gå. Her får du 10 gode råd til hvordan du kan bli en del av et nettverk.

Be om gratis analyse

Er du ikke helt sikker på om dere har behov for tjenester fra Oppover nå, be om en gratis analyse for å kartlegge dagens situasjon og få tips og råd som kan føre til økt lønnsomhet.

Besøksadresse

Oppover
Business Lillestrøm
Storgata 7
2000 Lillestrøm

Kontaktinformasjon
Telefon: +47 934 62 003
E-post: post@oppover.no

Besøksadresse
Business Lillestrøm
Storgata 7
2000 Lillestrøm

Postadresse
Oppover
Bjørn Skovli
Skillebekkstien 5
2020 Skedsmokorset